Alie-en-Jan-op-pad.reismee.nl

Oslo bij regen en zon!

Nou we hebben er al weer een paar enerverende dagen opzitten. Vertrokken vanuit Gothenburg, eergisteren met de Stena Danica, een knoeperd van een veerboot. Droog weer met wolken, ver kijken, dus Jan heeft de hele reis heen en weer gelopen op het achterdek. Maar het Kattegat was rustig en het was niet koud. Precies volgens schema waren we om 12:15 aan de kant in het Deense Frederikshavn. Daar is een loopbrug vanaf het haventerrein naar het centrum van een kleine kilometer. De Hiss naar beneden (zo heet de lift) en dan sta je gelijk bij hotel Jutlandia. Een hotel waar in de lobby sinds mdeio zeventiger jaren niks is veranderd, bruin, beetje goor geel en bankstellen die je van ze leven niet in huis wilt hebben, met grote roze en lila bloemen en verder oranje en felgroene kussen. Maar de kamer was prima en daar was het kleurschema wat rustiger.

Gistermorgen de kilometer terug naar de terminal en aan boord gestapt van de Stena Saga met bestemming Oslo. Vertrek om 10 uur en aankomst om 18:30. Heerlijk weer, rustig Skagerak en de hele dag buiten op het dek in het zonnetje in een T-shirt en een overhempie. Heel veel gezien, zelfs de vuurtoren van Skagen op het tipje van Denemarken was te zien. De lunch was een uitstekend visbuffet, dus daar hebben we van gesmuld. Ook de eerste vuurtoren van Noorwegen konden we goed vastleggen en in de Oslofjord was het helemaal bingo. Geen moment verveeld.

We hebben een taxi naar het hotel genomen en waren om tien over zeven op de kamer in Radisson Blu Plaza. Daar waren we eerder, maar iets kan ook erg achteruit rennen. We bestelden roomservice en toen we na 50 minuten informeerden waar dat bleef, bleek men het vergeten te hebben en moest het opnieuw 15 tot 20 minuten duren. Ze geven 100% tevredenheidsgarantie, dus Jan naar beneden. We hebben dan ook gratis gegeten gisteravond (maar of het nou echt smaakte zo laat?). Nu is de conciërge vrij tot maandag en dat in een hotel bomvol congresgangers en festivalvierders (16 verdiepingen en ik weet niet hoeveel kamers). Dus als jullie naar Oslo gaan, kies een ander hotel!

Toen we net op de kamer waren gisteren begon het te regenen en dat heeft geduurd tot vanmorgen zeven uur. Daarna knapte het op en later werd het zelfs zonnig.

Vanmorgen een havencruise gemaakt van twee uurtjes, erg leuk en veel mooie hoekjes in de omgeving gezien. Geluncht op Akerbryge en daarna met de tram naar het Vigelandpark. Een wonderlijk beeldenpark, maar erg leuk om rond te kijken. Terug met de tram tot het hotel (we hebben een 24-uurskaart aangeschaft, kost 70 NOK per persoon; heb je er zo uit.

Morgenochtend bekijken we nog wat we doen en morgenmiddag gaan we richting vliegveld voor onze vlucht naar Kirkenes. Daar zijn we tegen halfnegen morgenavond en maandagmorgen gaan we aan boord van Hurtigruten Kong Harald.

Jullie zijn weer bij, Bedankt voor alle gezellige reacties en Ja, we hebben muggenspul mee!

wouter sonderman

Wat leuk dat jullie met de Kong Harald zuidwaarts varen.
Doet ons deugd met mooie herinneringen.
Tjeerd, die lange lachende nederlander met kapiteinspet op de KH belde ons gisteren of we een dagje met hém mee wilden varen. Hij heeft een katamaran. Zijn benieuwd naar jullie bevindingen want Kirkenes Bergen staat bij ons op het verlanglijst(je)GRT

wouter sonderman

PS Nu een mooiere (buiten)-hut van de eerste keer?
Hopen in ieder geval wel dat het weer net zo mooi is dan toen.
Grtjes Wouter en Lisanne

Marjoleine

De Kong Harald heb ik nog niet zien varen. En we hebben al heel wat boten Hurtigruten vastgelegd.
Het Vigeland Park: ik vond het heel bijzonder.
Goede vaart.

Toos

Al heel wat beleefd. Ooit heb ik op de 'zandplaat' bij Skagen gelopen - heel lange tocht. Jullie zien niet veel van Kirkenes - is dat niet jammer? Een heel fijne reis met de Hurtigruten KH.

johannes en wiep

Zo te lezen vermaken jullie je wel weer ,leuk om te lezen van jullie belevenissen .Zijn net thuis van ons weekend naar de ardennen, goede sfeer en super gezellig met br en zussen ,dank zij de tomtom een goede reis[joh vindt het super]gehad. dus alles goed.knuffeltje en genieten .

Rob Schmidt

Het Vigelandpark bij Oslo vond ik zelf heel indrukwekkend, maar anderen denken daar soms weer anders over.
Verrassingen maken een reis boeiend, maar ze zijn niet altijd positief zoals dat hotel in Oslo. Maar och, je kunt er altijd nog een sterk verhaal van maken.
Ik wens jullie een mooie tocht toe. Ik ga het een paar dagen in Friesland proberen; ook mooi, maar toch anders.
Hartelijke groeten, Rob.