Alie-en-Jan-op-pad.reismee.nl

Naar Kirkenes en via de Noordkaap naar Bergen

Zoals jullie gemerkt hebben zijn we een week niet in de lucht geweest, er waren twee computers aan boord van ons schip en allebei buiten gebruik. Nu in het hotel in Bergen zit ik achter een computer van de receptie want de enige publieke computer heeft zijn creditcardswiper verloren. Lief dat het nu hier mag.

Tot nu toe hebben we sinds de reis begon alle dagen gevaren en op een bui in Oslo en vanmorgen na goed weer gehad, wel met temperaturen vanaf 3 graden. Ik geef een korte opsomming van onze belevenissen.

Zondag 21 augustus was het 22 graden in Oslo en we hebben de bus naar Byggdøy genomen, daar een stuk gelopen en koffie gedronken naast het Fram- en Kontiki-museum. Terug met het bootje. Allemaal openbaar vervoer op onze 24-uurkaart. Vanaf het Raadhuis met de tram terug naar het hotel om de koffers op te halen en met de Flybussen naar vliegveld Gardermoen. De vlucht naar Kirkenes was mooi op tijd. Je krijgt alleen koffie of thee aan boord; snacks kan je kopen. Wij hadden wat meegenomen want we vlogen om 18:25. De koffie van Jan werd door de stewardes naast het tafeltje gezet en ik kreeg de volle laag over mijn billen. Daarna koud water. Rare gewaarwording met een natte broek in het vliegtuig zitten op een plastic tasje met een deken erover. Om 20:30 in Kirkenes, 25 km met de bus en aangekomen bij een prima Rica Arctic hotel in het kleine centrum.

Maandagmorgen even rondgelopen en een paar boodschappen gedaan, gesprek gevoerd met een local die de straat aan het vegen was; het is net IJlst, iedereen zegt gedag. Om 11:00 de bus naar de Hurtigruten Kajen ingecheckt aan boord. Eerst lunchen, met veel vis, haring, garnalen (we hebben het inmiddels ruim goedgemaakt Jacques en Helene) -lekker jongens! Tijdens het uitvaren de kleine hut ingeruimd, zodat we konden rondlopen. Rond vier uur aankomst in Vardoe, waar we even naar de oude vesting zijn gelopen. Later nog een paar korte stops in kleine havens terwijl de lucht steeds helderder werd,

Dinsdag om halfzeven na aankomst in Honningsvåg de bus in naar de Noordkaap. En daar was het HELDER! Ontbijt in een restaurant waar alleen nog maar onze bussen waren. Verder stonden er een stuk of zes campers op het parkeertrrein, meer niet. Goed rondgekeken, 3 graden, monument gefotograveerd en ook de wereldvredeskinderenplaten bekeken. Terug met de bus en een stop bij een Sami-tent. Vanaf Honningsvåg eerst drie tunnels door, waarvan de laatste 6,5 km onder zee door. We zijn dan weer op het vasteland van Noorwegen. Langs de Porsangerfjord tot Oldefjord waar we een koffiestop hadden. Verder naar Hammerfest. Genoten van de prachtige rit. In Hammerfest nog even tijd om de ijsbeer te fotograferen en daarna aan boord voor de lunch. Stops in Øksfjord en tijdens het diner in Sjervøy, waar we nu voor de derde keer waren. Als we rond middernacht in Tromsø zijn slapen we al; logisch want we waren om vijf uur op.

Woensdag worden we wakker in Risøyhamn, daar is het 10 graden. Vervolgens een stop in Sortland en later in Stokmarknes waar het Hurtigrutenmuseum is. Dat is inderdaad erg leuk Marjoleine. Dan richting Lofoten en na een vroeg diner aankomst in Svolvær. Busrit over de eilanden en een mooie stop in Henningsvær, een vissersdorp op een paar eilandjes. Prachtig licht en mooie uitzichten onder andere in Borge en bij Leknes. Terug naar Stamsund, waar het schip inmiddels al lag te wachten. Tijdens en kort na het uitvaren om tien uur 's avonds deden we met schip en al mee aan een oefening van de Noorse marine. Je maakt nog eens wat mee zo.

Donderdag 26augustus slapen we door Bodø heen (twee uur 's nachts) en worden we wakker bij Ørnes. Tegen halftien passeren we de poolcirkel en zien we het monumentje dat dat aangeeft. Daarna een ceremonie waarbij iedereen een lepel levertraan krijgt (ik heb vriendelijk bedankt, heb als kind al zo geleden). We hebben ook allemaal een certificaat gekregen (hadden we nog niet, want noordwaarts kom je hier 's nachts langs). Dan volgt Nesna met 13 graden en veel zon.

In Sandnesjoen stappen we over op een snelboot naar de Vega Archipel, meer dan 6000 eilandjes waar in totaal 1500 mensen wonen en leven van visvangst , veeteelt en een beetje landbouw. Verder wordt er veel eiderdons verzameld en de eidereenden worden verzorgd tijdens de broedtijd door de vrouwen van de eilanden. Erg leuk verhaal en mooi museum. Na een kop koffie en een pannenkoekje met jam en room weer de boot op en verder naar Brønnøy Sund waar de Kong Harald inmiddels lag. Op de kade zingt en speelt het Leger des Heils Noorse liedjes, erg leuk. Na het diner zijn we om 20:30 in Rørvik en we lopen met een stel uit Vledder even naar het moderne museum voor een foto en naar het oude houten kerkje. Om 21:30 verder met de boot naar Trondheim.

Vrijdagmorgen om halfzeven zijn we daar. Tijd voor de was, het ontbijt, de droger en nog even de wal op. De stad kennen we redelijk goed, dus we blijven in de buurt omdat het net te ver lopen is om nog uitgebreid te bekijken. Om tien uur varen we weer. Het is 15 graden. Om 16:40 een korte stop in Kristiansund. Buien in de verte. Onderweg mooie vuurtorens en heel veel paddestoelen. Jan wordt een echte PADDO. Van halfnegen tot halftien waren we in Molde, de stad van de rozen. Naast het schip werden grote vissen gevangen.

Zaterdagmorgen, vandaag dus, werden we weer vroeg wakker. We waren om 8 uur bij Fløro. mooie tocht weer en ook nu veel vuurtorens, maar veel regen. Tegen de middag brak de lucht en bij aankomst in Bergen was het droog. We zijn nog even naar Bryggen gelopen en kregen daar wel een bui, maar het is al weer droog.'

Morgen verder met de bus naar Haugesund. Nu is het tijd voor een borrel!

marjoleine beers

Henningsvaer en de Lofoten - ik heb nog even mijn foto's bekeken waar jullie waren.
hoe vond je de keuken in de oude Hurtigrutten boot in het museum - een scheef hangende kok. Schitterend.
Dat waren pas echt kleine hutten.
Ben verbaasd dat jullie niet veel regen hebben gehad - als ik de kaart keek, dacht ik: o jee.
groet en verder nog een fijne tijd