Alie-en-Jan-op-pad.reismee.nl

Met boot, bus en trein naar Larvik, Sandefjord, Strömstad, Uddevalla en met de KLM vanaf Gothenburg naar huis

Donderdag met de Colorline Speedline II van Hirtshals naar Larvik. In de wachtruimte zagen we veel mensen die binnenkwamen uit Kristiansand zich direct weer aanmelden voor de terugtocht met hetzelfde schip, beladen met plastic tassen van de taxfree shop aan boord. Komisch was dat er een flinke groep bij was die we ook gisteren an zagen (een soort legaal smokkelcircuit dat kennelijk lonend is). Die boot vertrok weer rond halfeen. Wij staken om 13:00 van wal en begonnen met een uitstekend buffet met veel vis. We hebben bijna kieuwen gekregen de laatste weken! Prachtig weer trouwens tijdens de overtocht en na de lunch een aantal uren in de zon op het achterdek.

Na aankomst in Larvik, de vroegere houtstad van Noorwegen hebben we gezien de lokatie van de veerhaven ten opzichte van het station maar een taxi genomen naar Sandefjord in plaats van naar het station. Alles bij elkaar waren we denk ik voordeliger uit dan met een taxi naar het station en de trein en we waren zeker sneller. We stonden om 17:00 voor het hotel in Sandefjord terwijl de eerste trein die we hadden kunnen halen pas om 17:22 uit Larvik vertrok. Leuk hotel Clarion Atlantic. Een oud gebouw met uitstekende schone en ruime kamers en in het binnenste staan een paar enorme walvistanden en apparatuur die herinnert aan de walvisvaart. Sandefjord heeft daar een lange band mee gehad tot Noorwegen (al heel vroeg) de jacht heeft afgeschaft. Je kunt in de Clarion hotels altijd gratis koffie (alle soorten) en thee pakken, 's middags wafels bakken en bij de hotelprijs zit niet alleen een ontbijt inbegrepen, maar ook een dinerbuffet. Net als in Haugesund was dat allemal prima.

De volgende moregen, vrijdag dus, zijn we naar de veerhaven gelopen en aan boord gegaan van de Color Viking, een onmogelijke oude boot. Beetje mensonvriendelijk, met begage moet je een draaitrap op naar een dek hoger. De lift mag alleen gebruikt worden door rolstoelen en kinderwagens (over de inhoud daarvan is mij niets bekend). Er zijn geen faciliteiten voor opslag van bagage groter dan een weekendtas van beperkte omvang. We zijn op het achterdek gaan zitten, want opnieuw hadden we heerlijk weer. Wel fris, maar zonnig. Daar was het trouwens een komen en gaan van rokers. Met een kleuter begeleid door een rokende moeder en tante was ik daar de enige niet-roker (ik aan het randje, de rest vlakbij de deur naar binnen). Als je naar binnen wilde moest je je een weg banen door een blauwgrijze wolk. Een grote hoeveelheid trollen!

We vertrokken om tien uur en waren om kwart voor een in Strömstad. Dat nadat we een aantal prachtige vuurtorens van dichtbij bekeken hebben en dicht langs Koster en Syd-Koster zijn gevaren. Wisten jullie dat er twee eilanden naar jullie genoemd zijn Jan en Tineke?

Na de lunch in het oude station van Strömstad met een gemeentebus (de zogenaamde Ersätter Tåg) naar Skee waar we overstapten op de trein naar Uddevalla. Ons hotel hier ligt aan de rivier en is door de week naast hotel ook kantoor voor artsen, advocaten, de kamer van koophandel en dergelijke. Restaurant is in het weekend dicht. Maar een prima kamer (twee nachten voor dezelfde prijs als één in Oslo).. Uddevalla is klein (50.000 inwoners) en superrustig (als je door de pootje-over lopende mannen met plastic tasjes heenkijkt die de prullenbakken checken op verdachte pakjes) - veel dronken mensen, maar niet echt lastig.

Zaterdagmorgen een rondje stad, net zo stil als IJlst op zondagmorgen voor kerktijd. Daarna een hop-on-hop-off-bootje de fjord in. Stralend blauwe lucht. onderweg afgestapt en beetje gelopen en koffiegedronken. Volgende boot terug. Alles bij elkaar vier uur onderweg.

Zondagmorgen na het ontbijt uitgecheckt en naar het busstation. We hebben de Orust Express gepakt, een bus over de eilanden Orust en Tjörn richting Gothenburg. Een omweg, maar een erg leuke rit. Om halftwee waren we in Gothenburg - even gegeten en daarna de Flybusarna naar Landvetter. Onze KLM-vlucht vertrok om halfzes en om kwart voor zeven stonden we aan de grond op Schiphol. Henk heeft ons opgehaald en we hebben nog even gezellig koffie gedronken bij Eppie en hem voor we naar huis reden.

We kunnen terugzien op een mooie reis. Van de 21 dagen onderweg, hebben we op 18 dagen gevaren (nieuw record, denk ik). Anderhalve dag regen als je alles bij elkaar telt (inclusief avonden), temperaturen van 3 graden aan de Noordkaap tot 22-23 in Oslo en alles daartussen.

De foto's zoek ik uit en die komen in de loop van de week. Dank voor alles reacties!