Alie-en-Jan-op-pad.reismee.nl

Skandinavië - we komen eraan!

We gaan op reis en we namen mee: zo min mogelijk, maar toch altijd weer te veel. We zullen ons wel zoals gebruikelijk beperken tot twee koffers (een grote roller en een kleine roller), een schoudertas en een rugzak. Vier stuks bagage dus, waarvan twee passen in de categorie handbagage. Die passen altijd, het zijn niet van die hutkoffers die sommige mensen meeeen vliegtuig in slepen.

We lachen ons vaak gek om alle tasjes, zakjes, groot en klein die mensen bij zich hebben. Het maximale aantal dat we tot nu toe geteld hebben, is zeven; dat was een klein rolkoffertje, een redelijk formaat weekendtas, een fototas, een handtas, en nog drie plastic tasjes. Zie je het voor je bij de security-inspectie? Alles op de band leggen, schoenen uit, riem af, horloge af, telefoon uit de broekzak en alle losse munten uit vier of vijf zakken en dan nog de laptop uit een van de tassen wurmen.Dan piepen ze nog (die mensen dan), en moeten twee of drie keer terug. Vervolgens weer aankleden en inpakken. Hoezo oponthoud! In de kist moet dat dan over diverse bagagebakken verdeeld worden, hetgeenweer chaotische taferelen oplevert bij het uitstappen. Zo die frustratie ben ik ook weer kwijt!

Maar goed, daar gaat het niet om, we gaan weer eens weg. Het is al weer zo lang geleden. We maken een reis met vliegtuigen, veerboten, de Hurtigrutenboot (kijk op www.hurtigruten.nl voor de route en informatie) tussen Kirkenes en Bergen. We vliegen naar Gothenburg en bezoeken eerst die stad, het Deense Frederikshaven en Oslo voor we verder vliegen naar Kirkenes (ruim 2000 kilometer noordelijker bij de Russische grens. Daar voor zes dagen de boot op en even niet in- en uitpakken. We kunnen aan boord ook de was doen, dus dat is prettig. Wemaken een excursie naar de Noordkaap (en duimen dat het niet weer dik van de mist is, zoals de eerste keer dat we er waren), verder op de Lofoten en naar de Vega-eilanden. Van Bergen nemen we de kustbus in drie etappes naar Kristiansand (stopover in Haugesund en Stavanger). Daar veren we naar Hirtshals en terug vanuit Denemarken naar Larvik en trein naar Sandefjord. Oversteek van de Oslofjord met de ferry van Sandefjord naar Strömstad in Zweden, trein naar Uddevalla voor de laatste paar nachten en toto slot met de trein terug naar Gotheburg voor de thuisvlucht.

We hopen op mooi weer, maar we nemen laagjes mee en handschoenen. Alle te spotten vuurtorens staan genoteerd met lengte- en breedtegraden, dus wat kan er nog misgaan? Aan de voorbereidingen zal het niet liggen. Als je op de tab kaart klikt zie je onze route (je kunt inzoomen als je wilt).

Zoals gebruikelijk proberen we jullie onderweg op de hoogte te houden. Met welke frequentie is nog niet duidelijk.

Pas allemaal goed op ons kikkerlandje en tot als we terug zijn!

Alie

marjoleine beers

ben heel benieuwd naar de foto's.
heb zelf ook prachtige beelden uit Noorwegen: Kirkenes en Lofoten

Maurice en Ria

Hallo Alie en Jan,

Wij zien dat jullie eerste verslagje geplaatst is op 12-08 in Zweden. Tot welke datum is jullie reis?
Geniet ervan en veel plezier, veel groeten.

Tineke Koster

Hebben jullie ook aan "muggenspul"gedacht?
Erg belangrijk daar!

Gerrit en Jacqueline

Hallo Alie en Jan,

Groeten van ons en veel plezier, we houden jullie in de gaten en zijn nu ook weer thuis uit Frankrijk.
Gerrit is al weer onderweg naar SAIL om mee te varen met de Sail in....hij vaart mee met de KNRM, best spannend. Nou geniet er van he, liefs van ons