Alie-en-Jan-op-pad.reismee.nl

Met boot, bus en trein naar Larvik, Sandefjord, Strömstad, Uddevalla en met de KLM vanaf Gothenburg naar huis

Donderdag met de Colorline Speedline II van Hirtshals naar Larvik. In de wachtruimte zagen we veel mensen die binnenkwamen uit Kristiansand zich direct weer aanmelden voor de terugtocht met hetzelfde schip, beladen met plastic tassen van de taxfree shop aan boord. Komisch was dat er een flinke groep bij was die we ook gisteren an zagen (een soort legaal smokkelcircuit dat kennelijk lonend is). Die boot vertrok weer rond halfeen. Wij staken om 13:00 van wal en begonnen met een uitstekend buffet met veel vis. We hebben bijna kieuwen gekregen de laatste weken! Prachtig weer trouwens tijdens de overtocht en na de lunch een aantal uren in de zon op het achterdek.

Na aankomst in Larvik, de vroegere houtstad van Noorwegen hebben we gezien de lokatie van de veerhaven ten opzichte van het station maar een taxi genomen naar Sandefjord in plaats van naar het station. Alles bij elkaar waren we denk ik voordeliger uit dan met een taxi naar het station en de trein en we waren zeker sneller. We stonden om 17:00 voor het hotel in Sandefjord terwijl de eerste trein die we hadden kunnen halen pas om 17:22 uit Larvik vertrok. Leuk hotel Clarion Atlantic. Een oud gebouw met uitstekende schone en ruime kamers en in het binnenste staan een paar enorme walvistanden en apparatuur die herinnert aan de walvisvaart. Sandefjord heeft daar een lange band mee gehad tot Noorwegen (al heel vroeg) de jacht heeft afgeschaft. Je kunt in de Clarion hotels altijd gratis koffie (alle soorten) en thee pakken, 's middags wafels bakken en bij de hotelprijs zit niet alleen een ontbijt inbegrepen, maar ook een dinerbuffet. Net als in Haugesund was dat allemal prima.

De volgende moregen, vrijdag dus, zijn we naar de veerhaven gelopen en aan boord gegaan van de Color Viking, een onmogelijke oude boot. Beetje mensonvriendelijk, met begage moet je een draaitrap op naar een dek hoger. De lift mag alleen gebruikt worden door rolstoelen en kinderwagens (over de inhoud daarvan is mij niets bekend). Er zijn geen faciliteiten voor opslag van bagage groter dan een weekendtas van beperkte omvang. We zijn op het achterdek gaan zitten, want opnieuw hadden we heerlijk weer. Wel fris, maar zonnig. Daar was het trouwens een komen en gaan van rokers. Met een kleuter begeleid door een rokende moeder en tante was ik daar de enige niet-roker (ik aan het randje, de rest vlakbij de deur naar binnen). Als je naar binnen wilde moest je je een weg banen door een blauwgrijze wolk. Een grote hoeveelheid trollen!

We vertrokken om tien uur en waren om kwart voor een in Strömstad. Dat nadat we een aantal prachtige vuurtorens van dichtbij bekeken hebben en dicht langs Koster en Syd-Koster zijn gevaren. Wisten jullie dat er twee eilanden naar jullie genoemd zijn Jan en Tineke?

Na de lunch in het oude station van Strömstad met een gemeentebus (de zogenaamde Ersätter Tåg) naar Skee waar we overstapten op de trein naar Uddevalla. Ons hotel hier ligt aan de rivier en is door de week naast hotel ook kantoor voor artsen, advocaten, de kamer van koophandel en dergelijke. Restaurant is in het weekend dicht. Maar een prima kamer (twee nachten voor dezelfde prijs als één in Oslo).. Uddevalla is klein (50.000 inwoners) en superrustig (als je door de pootje-over lopende mannen met plastic tasjes heenkijkt die de prullenbakken checken op verdachte pakjes) - veel dronken mensen, maar niet echt lastig.

Zaterdagmorgen een rondje stad, net zo stil als IJlst op zondagmorgen voor kerktijd. Daarna een hop-on-hop-off-bootje de fjord in. Stralend blauwe lucht. onderweg afgestapt en beetje gelopen en koffiegedronken. Volgende boot terug. Alles bij elkaar vier uur onderweg.

Zondagmorgen na het ontbijt uitgecheckt en naar het busstation. We hebben de Orust Express gepakt, een bus over de eilanden Orust en Tjörn richting Gothenburg. Een omweg, maar een erg leuke rit. Om halftwee waren we in Gothenburg - even gegeten en daarna de Flybusarna naar Landvetter. Onze KLM-vlucht vertrok om halfzes en om kwart voor zeven stonden we aan de grond op Schiphol. Henk heeft ons opgehaald en we hebben nog even gezellig koffie gedronken bij Eppie en hem voor we naar huis reden.

We kunnen terugzien op een mooie reis. Van de 21 dagen onderweg, hebben we op 18 dagen gevaren (nieuw record, denk ik). Anderhalve dag regen als je alles bij elkaar telt (inclusief avonden), temperaturen van 3 graden aan de Noordkaap tot 22-23 in Oslo en alles daartussen.

De foto's zoek ik uit en die komen in de loop van de week. Dank voor alles reacties!

Stavanger, Kristiansand en Hirtshals

Onze rit maandag van Haugesund naar Stavanger begon een beetje regenachtig en duurde ongeveer twee uur en, ja hoor, er zat weer een pont in. Voorop staand zag ik een groep dolfijnen. Jan zag ze niet, die bestudeerde paddo's achterop. Dat zijn van die witte dingen met een rood dakje die je in heel Noorwegen langs de waterkant vindt. En nee, geen gebrek aan Jägermeister, dat lukt nog aardig (taxfree op de veerboten te betalen).

Stavanger had het goed met ons voor want de zon scheen volop. We hebben heerlijk op een terras aan de freske reker gezeten (emmertje garnalen met broodje), op het terrasje waar we dat al bij twee eerdere gelegenheden ook hebben gedaan. Later zijn we omhoog gelopen naar Gamle Stavanger een wijkje met houten huizen en erg veel bloemen. Heel fotogeniek. Er is daar ook een oude sardientjesinblikfabriek (scrabblewoord) die is omgebouwd tot museum. We hebben ons prima vermaakt. 's Avonds stak de wind op en werd het frisser.

Dinsdagmorgen naar het busstation en met de bus van 9:45 uit een druilerig Stavanger weg. Tot het vliegveld Solo regende het, in Sandenes werd het droog (rond 10:15)en daarna steeds beter. Heel wisselend landschap door bergen, langs fjorden en door dorpjes. Dit keer voor het eerst sinds het begin van de vakantie onze zeebenen niet nodig gehad. Om even na enen waren we in Kristiansand. Dat was vreemd, de stad is volgens een ruitjespatroon opgebouwd na een grote brand meer dan een eeuw geleden, alleen de kerk staat er wat schuin in. Die herkenden we nog, want 37 jaar geleden, in 1973, hebben we hier een tweedaagse gelopen. Verder viel op hoeveel buitenlanders er zijn. Beetje rommelig. Maar wel een leuke strandpromenade en een oude vesting aan het water. dus toch weer van zon genoten, graadje of 18 deze laatste dagen.

Gistermorgen, woensdag dus, al vroeg van het hotel naar de boot gelopen. Colorline vaart om acht uur en je moet er een uur van te voren zijn. Om kwart over twaalf waren we in het Deense Hirtshals. Dat na twee mooie vuurtorens aan de Noorse kant en een hier. Na de lunch zijn we naar de vuurtoren van Hirtshals gelopen en we hebben de 144 treden omhoog genomen. Makkelijke en ruime trap, op het laatste stukje na (12 treden). Magnifiek uitzicht over dorp en kust. We logeerden in Hotel Hirtshals en daarnaast zit Hirtshals Kro, het oudste gebouw van het dorp; ze serveren er heerlijke vis.

Jan staat nu bij het station in het zonnetje te wachten tot ik terug ben uit de lokale bibliotheek, want daar is (net als trouwens in vrijwel alle bibliotheken ter wereld) gratis internet. We varen om 12:45 en doen er naar Larvik drie uur en drie kwartier over.

We vinden het gedoe nog steeds leuk, alleen is ons rode koffertje (ex-kerstpakketdoos van DE) door zijn as gezakt en trekt het wat moeilijk, maar een paar dagen gaat het nog wel.

groetjes van ons beiden

Van Bergen naar Haugesund

Gistermiddag toch nog een buitje. Sissel, we hebben eindelijk regen gehad in Bergen!

Er was een of ander Metal festival en op zaterdagavond gaat iedereen uit. Dat schijnt tot vier uur 's nachts te moeten duren en om zes uur wordt de straat schoongeveegd en gespoten. Kortom een kort en rumoerig nachtje.

Vanmorgen naar het busstation gelopen en met de bus van 9:45 naar Haugesund. Prachtige rit en met een pont. Weer gevaren dus. Nu logeren we aan de haven in Haugesund. Vanmiddag een beetje rondgelopen in het zonnetje en een zandje gescoord in Asalvik.

Morgen verder naar Stavanger. Doei!

Naar Kirkenes en via de Noordkaap naar Bergen

Zoals jullie gemerkt hebben zijn we een week niet in de lucht geweest, er waren twee computers aan boord van ons schip en allebei buiten gebruik. Nu in het hotel in Bergen zit ik achter een computer van de receptie want de enige publieke computer heeft zijn creditcardswiper verloren. Lief dat het nu hier mag.

Tot nu toe hebben we sinds de reis begon alle dagen gevaren en op een bui in Oslo en vanmorgen na goed weer gehad, wel met temperaturen vanaf 3 graden. Ik geef een korte opsomming van onze belevenissen.

Zondag 21 augustus was het 22 graden in Oslo en we hebben de bus naar Byggdøy genomen, daar een stuk gelopen en koffie gedronken naast het Fram- en Kontiki-museum. Terug met het bootje. Allemaal openbaar vervoer op onze 24-uurkaart. Vanaf het Raadhuis met de tram terug naar het hotel om de koffers op te halen en met de Flybussen naar vliegveld Gardermoen. De vlucht naar Kirkenes was mooi op tijd. Je krijgt alleen koffie of thee aan boord; snacks kan je kopen. Wij hadden wat meegenomen want we vlogen om 18:25. De koffie van Jan werd door de stewardes naast het tafeltje gezet en ik kreeg de volle laag over mijn billen. Daarna koud water. Rare gewaarwording met een natte broek in het vliegtuig zitten op een plastic tasje met een deken erover. Om 20:30 in Kirkenes, 25 km met de bus en aangekomen bij een prima Rica Arctic hotel in het kleine centrum.

Maandagmorgen even rondgelopen en een paar boodschappen gedaan, gesprek gevoerd met een local die de straat aan het vegen was; het is net IJlst, iedereen zegt gedag. Om 11:00 de bus naar de Hurtigruten Kajen ingecheckt aan boord. Eerst lunchen, met veel vis, haring, garnalen (we hebben het inmiddels ruim goedgemaakt Jacques en Helene) -lekker jongens! Tijdens het uitvaren de kleine hut ingeruimd, zodat we konden rondlopen. Rond vier uur aankomst in Vardoe, waar we even naar de oude vesting zijn gelopen. Later nog een paar korte stops in kleine havens terwijl de lucht steeds helderder werd,

Dinsdag om halfzeven na aankomst in Honningsvåg de bus in naar de Noordkaap. En daar was het HELDER! Ontbijt in een restaurant waar alleen nog maar onze bussen waren. Verder stonden er een stuk of zes campers op het parkeertrrein, meer niet. Goed rondgekeken, 3 graden, monument gefotograveerd en ook de wereldvredeskinderenplaten bekeken. Terug met de bus en een stop bij een Sami-tent. Vanaf Honningsvåg eerst drie tunnels door, waarvan de laatste 6,5 km onder zee door. We zijn dan weer op het vasteland van Noorwegen. Langs de Porsangerfjord tot Oldefjord waar we een koffiestop hadden. Verder naar Hammerfest. Genoten van de prachtige rit. In Hammerfest nog even tijd om de ijsbeer te fotograferen en daarna aan boord voor de lunch. Stops in Øksfjord en tijdens het diner in Sjervøy, waar we nu voor de derde keer waren. Als we rond middernacht in Tromsø zijn slapen we al; logisch want we waren om vijf uur op.

Woensdag worden we wakker in Risøyhamn, daar is het 10 graden. Vervolgens een stop in Sortland en later in Stokmarknes waar het Hurtigrutenmuseum is. Dat is inderdaad erg leuk Marjoleine. Dan richting Lofoten en na een vroeg diner aankomst in Svolvær. Busrit over de eilanden en een mooie stop in Henningsvær, een vissersdorp op een paar eilandjes. Prachtig licht en mooie uitzichten onder andere in Borge en bij Leknes. Terug naar Stamsund, waar het schip inmiddels al lag te wachten. Tijdens en kort na het uitvaren om tien uur 's avonds deden we met schip en al mee aan een oefening van de Noorse marine. Je maakt nog eens wat mee zo.

Donderdag 26augustus slapen we door Bodø heen (twee uur 's nachts) en worden we wakker bij Ørnes. Tegen halftien passeren we de poolcirkel en zien we het monumentje dat dat aangeeft. Daarna een ceremonie waarbij iedereen een lepel levertraan krijgt (ik heb vriendelijk bedankt, heb als kind al zo geleden). We hebben ook allemaal een certificaat gekregen (hadden we nog niet, want noordwaarts kom je hier 's nachts langs). Dan volgt Nesna met 13 graden en veel zon.

In Sandnesjoen stappen we over op een snelboot naar de Vega Archipel, meer dan 6000 eilandjes waar in totaal 1500 mensen wonen en leven van visvangst , veeteelt en een beetje landbouw. Verder wordt er veel eiderdons verzameld en de eidereenden worden verzorgd tijdens de broedtijd door de vrouwen van de eilanden. Erg leuk verhaal en mooi museum. Na een kop koffie en een pannenkoekje met jam en room weer de boot op en verder naar Brønnøy Sund waar de Kong Harald inmiddels lag. Op de kade zingt en speelt het Leger des Heils Noorse liedjes, erg leuk. Na het diner zijn we om 20:30 in Rørvik en we lopen met een stel uit Vledder even naar het moderne museum voor een foto en naar het oude houten kerkje. Om 21:30 verder met de boot naar Trondheim.

Vrijdagmorgen om halfzeven zijn we daar. Tijd voor de was, het ontbijt, de droger en nog even de wal op. De stad kennen we redelijk goed, dus we blijven in de buurt omdat het net te ver lopen is om nog uitgebreid te bekijken. Om tien uur varen we weer. Het is 15 graden. Om 16:40 een korte stop in Kristiansund. Buien in de verte. Onderweg mooie vuurtorens en heel veel paddestoelen. Jan wordt een echte PADDO. Van halfnegen tot halftien waren we in Molde, de stad van de rozen. Naast het schip werden grote vissen gevangen.

Zaterdagmorgen, vandaag dus, werden we weer vroeg wakker. We waren om 8 uur bij Fløro. mooie tocht weer en ook nu veel vuurtorens, maar veel regen. Tegen de middag brak de lucht en bij aankomst in Bergen was het droog. We zijn nog even naar Bryggen gelopen en kregen daar wel een bui, maar het is al weer droog.'

Morgen verder met de bus naar Haugesund. Nu is het tijd voor een borrel!

Oslo bij regen en zon!

Nou we hebben er al weer een paar enerverende dagen opzitten. Vertrokken vanuit Gothenburg, eergisteren met de Stena Danica, een knoeperd van een veerboot. Droog weer met wolken, ver kijken, dus Jan heeft de hele reis heen en weer gelopen op het achterdek. Maar het Kattegat was rustig en het was niet koud. Precies volgens schema waren we om 12:15 aan de kant in het Deense Frederikshavn. Daar is een loopbrug vanaf het haventerrein naar het centrum van een kleine kilometer. De Hiss naar beneden (zo heet de lift) en dan sta je gelijk bij hotel Jutlandia. Een hotel waar in de lobby sinds mdeio zeventiger jaren niks is veranderd, bruin, beetje goor geel en bankstellen die je van ze leven niet in huis wilt hebben, met grote roze en lila bloemen en verder oranje en felgroene kussen. Maar de kamer was prima en daar was het kleurschema wat rustiger.

Gistermorgen de kilometer terug naar de terminal en aan boord gestapt van de Stena Saga met bestemming Oslo. Vertrek om 10 uur en aankomst om 18:30. Heerlijk weer, rustig Skagerak en de hele dag buiten op het dek in het zonnetje in een T-shirt en een overhempie. Heel veel gezien, zelfs de vuurtoren van Skagen op het tipje van Denemarken was te zien. De lunch was een uitstekend visbuffet, dus daar hebben we van gesmuld. Ook de eerste vuurtoren van Noorwegen konden we goed vastleggen en in de Oslofjord was het helemaal bingo. Geen moment verveeld.

We hebben een taxi naar het hotel genomen en waren om tien over zeven op de kamer in Radisson Blu Plaza. Daar waren we eerder, maar iets kan ook erg achteruit rennen. We bestelden roomservice en toen we na 50 minuten informeerden waar dat bleef, bleek men het vergeten te hebben en moest het opnieuw 15 tot 20 minuten duren. Ze geven 100% tevredenheidsgarantie, dus Jan naar beneden. We hebben dan ook gratis gegeten gisteravond (maar of het nou echt smaakte zo laat?). Nu is de conciërge vrij tot maandag en dat in een hotel bomvol congresgangers en festivalvierders (16 verdiepingen en ik weet niet hoeveel kamers). Dus als jullie naar Oslo gaan, kies een ander hotel!

Toen we net op de kamer waren gisteren begon het te regenen en dat heeft geduurd tot vanmorgen zeven uur. Daarna knapte het op en later werd het zelfs zonnig.

Vanmorgen een havencruise gemaakt van twee uurtjes, erg leuk en veel mooie hoekjes in de omgeving gezien. Geluncht op Akerbryge en daarna met de tram naar het Vigelandpark. Een wonderlijk beeldenpark, maar erg leuk om rond te kijken. Terug met de tram tot het hotel (we hebben een 24-uurskaart aangeschaft, kost 70 NOK per persoon; heb je er zo uit.

Morgenochtend bekijken we nog wat we doen en morgenmiddag gaan we richting vliegveld voor onze vlucht naar Kirkenes. Daar zijn we tegen halfnegen morgenavond en maandagmorgen gaan we aan boord van Hurtigruten Kong Harald.

Jullie zijn weer bij, Bedankt voor alle gezellige reacties en Ja, we hebben muggenspul mee!

Gothenburg

Na een keurige vlucht met een Fokker 70 van KLM Cityhopper zijn we precies op tijd aangekomen op Gothenburg Landvetter. Geld gepind en met de Flygbussan naar het centrum. Een paar honderd meter lopen naar ons hotel, binnen de grachtengordel. 's Avonds de straat op voor een maaltijd. Het begon te druppelen en net voordat de badkuipen omvielen zijn we het overdekte terras op geschoven van Malaysian Satay Restaurant. Niet echt Zweeds dus, maar wel redelijk goed.

Gistermorgen leek het redelijk helder en hebben we een dagkaart voor het openbaar vervoer gekocht op het plein hier vlakbij, voor het station. Een half uur met tram nummer 11 bracht ons naar de kust, naar Saltholmen. Daar vandaan gaan veerboten naar de eilanden voor de kust. We stapten om halfelf op voor een tocht naar Vrangö, het verste eiland. Daarbij deden we verschillende andere eilanden en eilandjes aan zoals Styrsö, Dromsö en dergelijke. Mooi gebied, allemaal doorgangen, rotsen en heel veel Pipi Langkoushuizen in kleuren als geel, rood en wit. Het bleef droog op een halfuurtje na toen we in Bratten op Styrsö even wat aten. Daarna een tweede boot naar het noorden en ook nu weer leuke haventjes en vuurtorens. We waren rond halfdrie weer in Saltholmen en daarna terug naar de stad. Koffie. Gisteravond echt Zweeds gegeten, vis!

Vanmorgen, tegen alle berichten in zonnig. Rondvaart met Paddan in een boot die heel plat is omdat er een paar erg lage bruggen zijn onderweg. We moesten voor we de Gota opgingen (de 520 km lange river die hier in zee uitkomt) allemaal op de bodem van de boot gaan zitten om de kop niet te stoten en een tweede keer allemaal voorover bukken om dezelfde reden. Verplichte ochtendgymnastiek. Leuke rondvaart trouwens! Daarna koffie en toen Jan's bril weggebracht naar een brillenman omdat er een poot af was (hij had zijn kromme-poten-bril weer op). Daarna naar Läppstikkor een rood-wit flatgebouw van 22 verdiepingen. mooi uitzicht rondom.

Na de lunch nog wat door de stad gelopen, gebouwen bekeken en nu terug in het hotel. We geloven niet dat we het droog houden.

Morgenvroeg naar de boot naar Denemarken. Vandaar of vanuit Oslo melden we ons weer.

groetjes van Alie en Jan

Skandinavië - we komen eraan!

We gaan op reis en we namen mee: zo min mogelijk, maar toch altijd weer te veel. We zullen ons wel zoals gebruikelijk beperken tot twee koffers (een grote roller en een kleine roller), een schoudertas en een rugzak. Vier stuks bagage dus, waarvan twee passen in de categorie handbagage. Die passen altijd, het zijn niet van die hutkoffers die sommige mensen meeeen vliegtuig in slepen.

We lachen ons vaak gek om alle tasjes, zakjes, groot en klein die mensen bij zich hebben. Het maximale aantal dat we tot nu toe geteld hebben, is zeven; dat was een klein rolkoffertje, een redelijk formaat weekendtas, een fototas, een handtas, en nog drie plastic tasjes. Zie je het voor je bij de security-inspectie? Alles op de band leggen, schoenen uit, riem af, horloge af, telefoon uit de broekzak en alle losse munten uit vier of vijf zakken en dan nog de laptop uit een van de tassen wurmen.Dan piepen ze nog (die mensen dan), en moeten twee of drie keer terug. Vervolgens weer aankleden en inpakken. Hoezo oponthoud! In de kist moet dat dan over diverse bagagebakken verdeeld worden, hetgeenweer chaotische taferelen oplevert bij het uitstappen. Zo die frustratie ben ik ook weer kwijt!

Maar goed, daar gaat het niet om, we gaan weer eens weg. Het is al weer zo lang geleden. We maken een reis met vliegtuigen, veerboten, de Hurtigrutenboot (kijk op www.hurtigruten.nl voor de route en informatie) tussen Kirkenes en Bergen. We vliegen naar Gothenburg en bezoeken eerst die stad, het Deense Frederikshaven en Oslo voor we verder vliegen naar Kirkenes (ruim 2000 kilometer noordelijker bij de Russische grens. Daar voor zes dagen de boot op en even niet in- en uitpakken. We kunnen aan boord ook de was doen, dus dat is prettig. Wemaken een excursie naar de Noordkaap (en duimen dat het niet weer dik van de mist is, zoals de eerste keer dat we er waren), verder op de Lofoten en naar de Vega-eilanden. Van Bergen nemen we de kustbus in drie etappes naar Kristiansand (stopover in Haugesund en Stavanger). Daar veren we naar Hirtshals en terug vanuit Denemarken naar Larvik en trein naar Sandefjord. Oversteek van de Oslofjord met de ferry van Sandefjord naar Strömstad in Zweden, trein naar Uddevalla voor de laatste paar nachten en toto slot met de trein terug naar Gotheburg voor de thuisvlucht.

We hopen op mooi weer, maar we nemen laagjes mee en handschoenen. Alle te spotten vuurtorens staan genoteerd met lengte- en breedtegraden, dus wat kan er nog misgaan? Aan de voorbereidingen zal het niet liggen. Als je op de tab kaart klikt zie je onze route (je kunt inzoomen als je wilt).

Zoals gebruikelijk proberen we jullie onderweg op de hoogte te houden. Met welke frequentie is nog niet duidelijk.

Pas allemaal goed op ons kikkerlandje en tot als we terug zijn!

Alie

Veel vuurtorens en 21 zandjes

We waren zondagavond om negen uur thuis. Zaterdag zijn we vanuit Le Touquet nog een kilometer of 20 naar het zuiden gereden naar het dorpje Berck voor een laatste mooie roodwitte vuurtoren en een laatste zakje zand. Daarna via de Carefour naar de Peage (tolweg) en naar het noorden. Jan reed door tot Gent. daar getankt en een boterham gekocht bij de pomp en toen weer verder. Tot ze met badkuipen water begonnen te gooien. Tussen Gent en Brussel reed men op de snelweg nog 40 km/uur. We zijn bij Groot Bijgaarden maar van de weg gegaan en hebben gewacht tot het een beetje droog werd. Daarna verder naar Betekom (tussen Leuven en Aarschot) voor een bezoekje aan Guido en Liesbeth. Daar had het 5 minuten gedruppeld. Ze hadden een heerlijke fruitsalade en wat hapjes met een fles bubbels klaar staan. Gezellig!

We zijn binnendoor naar de ring van Antwerpen gereden en waren vlot in Goes waar we eerst de hotelkamer open gezet hebben en toen in de schaduw op ons balkon zijn gaan zitten.

Na het ontbijt zondagmorgen de snelweg op richting Bergen op Zoom en bij Rilland eraf naar de provinciale weg. Daar stonden voor tien uur zondagmorgen al mensen met auto's campers, tafeltjes, en je kunt zo gek niet bedenken langsa de kant. Klaar om de renners van de Tour de France voorbij te zien flitsen richting Brussel.

We hebben bij moeder Rommers taart gegeten ter ere van haar 96e verjaardag en daarna een boterham bij schoonzus Ria.

We reden daarna naar Houten en ook daar deden we een binnendoortje via Lexmond omdat er 6 km file voor het knooppunt Everdingen stond. Bij Jos en Angele in Houten heerlijk in de tuin gezeten, water en bier gedronken en salade gegeten.

Om negen uur zondagavond konden we thuis alle ramen open zetten en was het binnen een uur van 27 graden gezakt tot 22.

We hebben een leuke week gehad, maar volgende keer mag het wel iets koelen.