Alie-en-Jan-op-pad.reismee.nl

Puffen

Jongens wat is het warm. Jan loopt nu naar het centrum van Le Touquet, mij even niet gezien. Morgenvroeg rijden we wel een rondje. Vandaag alles gedaan wat op het progrqmma stond; Cap Gris Nez mooi, en Engeland vaag te zien. Dunkerque gisteren was ook leuk en vandaag is het 410 jaar geleden dat de slag bij Nieuiwpoort plaatsvond; boekje gevonden ter plaatse.

Dit is een Frans toetsenbord en dat is een hele worsteling. Daarom maak ik het kort; ik ga voetballen kijken.

warm en leuk

We zijn inmiddels bij Van der Valk in Brugge Oostkamp. Jongens wat een mooie kamers zijn daar! Zalen gewoon en erg leuk ingericht, lekker strak. Net even de email geruimd na een koel biertje. Tot nu toe een gezellige middag gehad bij Dien in Oostdijk. Gisteren onze eerste vuurtorens en zandjes gescoord en veel gelopen, door duinen, dijken op en door het mooie Zeeuws-Vlaanderen. Het lijkt Friesland wel, zoveel fietspaden. Leuk was ook het Strandhotel in Cadzand-Bad. Balkonnetje met uitzicht op de vuurtoren van Westkappelle (vooral in het donker goed zichtbaar). Vanmorgen langs Het Zwin naar Knokke-Heist, via Zeebrugge naar Blankenberge en Oostende. Geen mooie kustplaatsen, hoewel het stuk bij Knokke het ergst is. Oostende hebben we alleen vanaf Fort Napoleon bekeken. De rest kenden we al. We hebben ook een halfuur voor en open brug gestaan. Wel lang, maar je kunt geen kant op, dus wachten. Moeders hingen de kindjes buiten de auto's op te plassen!

Vanaf Oostende de snelweg genomen hierheen. Morgen gaan we naar Nieuwpoort; kijken of ze daar nog iets hebben dat aan 1600 herinnert!

groetjes van ons

Alie

Een weekje familie, vrienden, zandstranden en vuurtorens in Nederland, België en Frankrijk

We vertrekken maandag en hopen dat we, net als jullie, kunnen genieten van het mooie zomerweer. Zolang het niet al te warm wordt en de airco in ons doosje het goed doet, hoor je ons niet klagen. en als we dan ook nog niet al te veel files tegenomen zijn we helemaal blij

Cool

We vertrekken vroeg (Jan moet vroeg op; dat hoort bij vakantie) en hopen aan het eind van de ochtend in Oostdijk te zijn (dat ligt bij Kruiningen) om gezellig bij te praten met Dien. We lunchen bij haar. We logeren bij Van der Valk in Goes.

Dinsdag 'doen' we een stukje Walcheren (je weet wel Bløf 'daar aan de kust, de Zeeuwse kust ...') en daarna rijden we door de ellenlange Westerscheldetunnel naar Zeeuws-Vlaanderen. Als je in die tunnel zit, lijkt er nooit en einde aan te komen, maar dat is er gelukkig wel. We gaan kijken of de vuurtoren van Breskens nog zwart-wit is en we gaan hem fotograferen. We zigzaggen verder enslapen die nacht in Cadzand-Bad.

Woensdag meanderen we verder België in. Knokke, Oostende, Zeebrugge. noem maar op en we rijden voor een slaapplek die nacht naar Van der Valk bij Brugge.

Donderdag 'terug naar de kust' (ander liedje) en langzaam maar zeker afzakken naar Dunkerque (wat wij als Nederlanders altijd Duinkerken noemen). We zijn dan al in 'Douce France' (Charles Trenet).

Vrijdag het laatste stuk naar het zuiden, langs Calais naar Le Touquet voor onze laatste buitenlandse nacht.

Zaterdag zoeken we de snelweg op naar het noorden en daarna naar het oosten om in Betekom (ten noorden van Leuven) op bezoek te gaan bij Guido en Liesbeth, de zoon en schoondochter van Ria en Maurice. We gaan 's avonds terug naar Goes.

Zondagmorgen gaan we moeder feliciteren in Steenbergen met haar 96e verjaardag. 'sMiddags melden we ons in Houten bij Jos en Angele. Dan zijn we al weer halverwege naar het hoge noorden. 's Avonds de auto uitpakken en de bagage binnen brengen. De wasmachine zal vermoedelijk tot maandag moeten wachten op werk.

We nemen camera's mee en veel plastic zandzakjes. Als we terug zijn, zal ik er weer wat foto's bij zetten.

Een fijne week en groetjes van ons beiden.

Rome en thuisreis

Om halfzeven zondagmorgen 9 mei zaten we weer vast aan de kade van Civitavechia. Om een uur of acht konden we van boord. eerst de koffers onder in de bus en dan een rit van ongeveer anderhalf uur naar de stad Rome. Een stop bij Sint Paulus buiten de muren. De kerk is zo enorm groot. We waren er al eens in 1997, maar ook nu weer indrukwekkend. Vooral door het gezang en het orgelspel.

Verder naar de stad. Het was er druk, maar onze Schotse gids wist met de chauffeur een zodanige route te kiezen, dat we de belangrijkste plekjes weer terugzagen. Niet alles te fotograferen, maar toch leuk.

Om kwart over twaalf waren we op het vliegveld. Lichtelijke puinhoop omdat er vanwege de aswolk nogal wat vluchten geannuleerd waren. Bovendien heerst er altijd al chaos, dus nu helemaal. Maar toch vertrokken we precies op tijd en waren we rond halfacht op Schiphol. Na een kop koffie bij Eppie en Henk gedronken te hebben, waren we om halfelf thuis in IJlst. Veel kaarten gevonden met goede wensen voor Jan. Daarvoor dank.

Ik heb er een aantal foto's bij gezet, zopadat jullie ook wat te kijken hebben.

We melden ons weer als we opnieuw op pad gaan.

groetjes

Napels, de Vesuvius en Ercolano

Het uitvaren in Trapani was echt leuk. Overal stonden mensen te kijken en te zwaaien. De loodsboot zal vol met persmensen en fotografen, want zo'n groot schip had nog nooit aan wal gelegen. Leuke ervaring met alle passagiers op de balkons.

Vanmorgen in Napels aangekomen en een toertje gemaakt langs de Vesuvius naar het oude Ercolano, in 79 na Christus bedolven onder modder en as. Indrukwekkend en heel goed bewaard. Gelukkig was de gids die we nu hadden goed. We vonden het interessanter dan Pompeii een aantal jaren terug. Het weer is mooi, zonnig en graadje of 18.

Gisteravond was 'formal', dus pakkie netjes. Arme Jan, een Amerikaan, een wonderlijke Australische, vijf Canadese vrouwen en de vrouw van voornoemde eigenwijze Amerikaan met bril 'geen gezicht 1927'. Toen die weg waren werd het alsnog gezellig met de Canadeesjes.

Vanavond pakken en de koffer buiten zitten en morgen na een rondje door Rome naar het vliegveld en naar huis.

De foto's zet ik er begin volgende week bij.

Allemaal bedankt voor de reacties en tot heel gauw.

Tunis en Trapani

Gistermorgen aangekomen in La Goulette, de haven van Tunis. De kamelen en mannen met trommels stonden op de kade. We hebben een tour gemaakt naar Cap Bon, het noordoostelijke schiereiland. De bus was niet helemaal vol en we hadden een redelijke chauffeur. De gids was een ander verhaal. Hij rochelde iedere keer voor hij begon met praten, niet nadat hij eerst hard in de microfoon had geblazen. Sprak belazerd Engels en zei om de drie woorden 'hein'. Verder herhaalde hij alles ten minste drie keer en sprak hij veel over 'vegebels' (voor degenen die geen steenkolenengels spreken, dat zijn verminkte groeten; die groeien veel op het schiereiland). We bezochten de obligate pottenbakkerij. Daarna Nabeul, een markt die er kleurig uitzag en daarna een vissersplaats onder een Spaans fort Kebilia. Het hoofddoel was Kerouane, een ruine van een Punische stad, die nooit herbouwd is. De opgravingen liggen direct aan zee. Dat was interessant. De lunch was niet bepaald een succes, gortdroge tonijn wat sla en een vissoepje (dat ging nog) en de man twee aardbeien toe. Goed niet echt een leuke rit. Terugweg was wat mooier landschappelijk gezien.

Vanmorgen, al weer vrijdag dus, iets over zevenen lagen we in Trapani op Sicilië aan de kade. Dat is voor het eerst, vroeger werd hier altijd getenderd. Het weer is redelijk vandaag. Nog steeds te koud (graad of 15), maar in elk geval droog. Jan heeft in Valencia een verkoudheid opgelopen, maar snottert al minder. Omdat het zo koud is ging de excursie die we geboekt hadden (een kortje naar een badplaats met strand en vuurtoren) niet door. Maar het stadje Trapani is gezellig om door te wandelen. Mooie oude kerken en palazzo's. Om zes uur varen we weer uit richting Napels.

Ik weet iet of het me nog lukt om aan boord te verslaan, anders doe ik dat maandag vanaf thuis.

groetjes

Alie en Jan

Barcelona, Valencia en Mallorca

Onze dag in Barcelona, zondag, was zonnig. We lagen aan de voet van Montjuic met zicht op de stad. Met een taxi en een stel Amerikanen naar het centrum. Daar over de drukke en zonnige Ramblas gelopen en koffie gedronken. Daar de allerlaatste foto met mijn kleine digitaaltje gemaakt. Metaalmoeheid vrees ik, geen beweging meer in te krijgen.

Maandag in Valencia was het koud en vooral erg nat. We zijn naar de Loja de la Seda (de zijdebeurs, werelderfgoed) gelopen, maar helaas dicht op maandag. Wel gecontateerd dat de oude waterspugers het goed doen. De kleurrijke centrale markt, met groente, fruit, vlees, vis en slakken! Terug met de shuttle naar de Eurodam. Vanaf het centrum is de haven een klein halfuur rijden. We zagen vanaf het schip alle nieuwe gebouwen die er neergezet zijn voor de Americas Cup een paar jaar geleden.

Gisteren op Mallorca hebben we een rondje Hop-on-hop-off gedaan door Palma. De kathedraal bezocht en de Plaza Major. Fris, maar droog gelukkig.

Vandaag rustig zeedagje, graadje of 20 en uit de wind lekker!

We zijn morgen in de buurt van Tunis en doen daar een tour.

Rome, Livorno en Cinque Terre en Monaco

Hallo allemaal,

Na een prima vlucht op tijd in Rome aangekomen en met een shuttlebus net voor donker, rond halfnegen in het hotel aangekomen. Daar een echt Italiaanse pasta genoten als 38e bruiloftsmaal. De volgende morgen terug naar de aankomsthal om ons te melden bij de mensen van de Holland America Lijn. Dat was dus donderdag. We werden eerst van onze koffers verlost en vervolgens naar een bus gebracht. Die reed in ongeveer een uur naar Civitavechia, de haven van Rome. We waren in no time aan boord en konden rond kwart over twaalf eerst lunchen. Daarna nog een poosje in de zon gezeten en om een uurtje of twee naar onze ruime hut. Helemaal prima voor elkaar en vrij voor op het schip, schuin onder de brug. Om vijf uur zijn we uitgevaren.

Vrijdagmorgen kwamen we tegen halfzeven aan in Livorno. We moesten vroeg op, want voor de excursie naar Cinque Terre (vijf kustdorpen die tegen een klif aan geplakt zitten) moesten we ons al om 7:15 melden. Mooie rit erheen. Onderweg Pisa gezien (in de verte) en de marmergroeven bij Carrara. In La Spezia tall ship Americo Verpucci. Vandaar omhoog met mooie uitzichten. Uitgestapt in Manarola, een van de vijf dorpen. Vandaar na een kop espresso gelopen naar Riomaggiore langs de Via Dell'Amore. Mooi pad. In Riomaggiore nog wat rondgekeken en daar op de veerboot naar Vernazza, het derde dorp dat we bekeken hebben. Daar geluncht. Met de trein terug naar La Spezia en dan de bus weer naar Livorno. 17:15 weer aan boord.

Omdat het koninginnedag was gisteren was er een uitnodiging voor een receptie in de Piano Bar voor alle 82 Nederlanders aan boord van de Eurodam. Glas wijn met bitterballen, en dergelijke. Leuk.

Vanmorgen zaterdag 1 mei tegen halfzeven aangekomen voor Monaco. Na het ontbijt om een uur of halftien getenderd naar de haven en een stukje gelopen en koffie gedronken bij de markt. Veel straten waren afgezet want er is vandaag en morgen een race met vintage racewagens. We zien ze niet, maar horen ze wel!

Om vier uur vanmiddag varen we weer uit, richting Barcelona. Tot gisteren was het 20-23 graden, vandaag is het duidelijk wat koeler.